zaterdag 26 mei 2012

Een poppenbloesje en rimpeljurkje

Een paar weken geleden zag ik dit leuke jongentjes piraten-aapjes-stofje en dat kwam mooi uit want sinds koninginnedag is er een jongetjes baby born in de familie.
(Voor 1,50 kun je je geen buil vallen, we noemen 'm Simon......
En we hadden al een meisjes-pop die heet Nick :) )

25 cm van de stof gekocht, patroontje opgesnord en bloesje gemaakt. Het past op zich goed alleen de hals is te strak, ik denk dat ik die voortaan zonder naad moet knippen maar goed voor een eerst probeer is het gelukt ;)

Alleen toen boefje het bloesje zag voor Simon was het eerste wat ze zei 'Daar wil ik een jurkje van mama'...

Eerst had ik er een bloesje van willen maken vanwege het jongensachtige patroontje (dat patroon ligt dus getekend klaar) tot ik bij by Ieke haar gesmockte topje zag en bedacht dat het dan wel een leuke uitvoering zou zijn.

Dus een metertje van de stof bijgehaald, 2 klosjes rimpel-elastiek, stof op gewenste lengte geknipt, geen zin om in de breedte aan te passen dus 1.40 om te rimpelen, platte naad boven en onder met de locker, ook de schouder bandjes alvast afwerken.

Ik heb het volgens een uitleg in mijn handleiding gedaan ipv de rimnpelelastiek als onderdraad een bepaalde steek op mijn naaimachine gebruiken met het simpele knoopsgaten voetje. Door de groeven waar eigenlijk de zijkanten van je knoopsgaten zitten kun je dan 2 elastiekjes door voeren. Vastzetten met een speciale steek en hoppa, rimpelen maar.

Werkt lekker, alleen had ik een klosje flut elastiek erbij. 1 keer te hard trekken en het brak. Gauw nog een bij van wel werkend merk en 12 baantjes rrrrrrrrrrrrrr......, stof straks trekken, stiek doortrekken, rrrrrrrrrrrrrr....

Morgen kan ze 'm aan als ze wil, schouders en nek insmeren en gaan ;)

1 reacties:

By Ieke zei

Jaaa, wat leuk! Deze manier van smocken ziet er ook leuk en handig uit trouwens... Bedankt voor het linkje!